divendres, 2 de març del 2018

XICOTETES JOIES DE LA LITERATURA




Ja fa unes setmanes que vaig llegir Pedro Páramo, la novel·la de Juan Rulfo, la vaig comprar farà cosa d'un any que, regirant llibres, la vaig descobrir en una de les prestatgeries de Fan Set, un apartat on de tant en tant es poden trobar títols que han deixat de ser novetats, però que no per això continuen editant-se sense parar. Com que vaig veure que era una novel·la curta no la vaig guardar massa amb la intenció de llegir-me-la el més prompte possible i comprovar de primera mà el que diu la crítica. Me la vaig llegir en un obrir i tancar d'ulls, tot i que quan vaig arribar a la darrera paraula, en compte de tancar el llibre i tornar-lo a la prestatgeria, no m'ho vaig pensar gens ni miqueta, el vaig tornar a obrir altra vegada per la primera pàgina. Potser algú es pot preguntar el per què? Doncs, és que pel camí se m'havia despistat Juan Preciado, el fill que anava a buscar el pare, segons diu aquest personatge només començar la novel·la. En quin moment l'havia perdut? Em semblava haver-lo vist per darrera vegada conversant dins d'una tomba en companyia de Dorotea i altres morts. A partir d'eixe moment he cregut que el tornaria a trobar, però no. La novel·la s'ha acabat i resulta que Juan Preciado no m'ha aparegut. I és que la novel·la de Rulfo tot i l'aparent brevetat demana una lectura atenta, i jo en algun moment, no en vaig estar prou. També potser que estiguera més pendent de la trama que ens estan narrant? Per això he decidit tornar a llegir-la i anar marcant-me cadascuna de les històries que s'entrecreuen dins de la novel·la. I, sí, ara ja l'he retrobat. Aquesta segona vegada he gaudit molt més d'aquesta xicoteta, però condensadíssima novel·la, una de les millors novel·les mai escrites, o almenys això diuen escriptors com Jorge Luís Borges, Gabriel García Márquez. A banda del que hagen o deixat de dir, no diré que passat un poc de temps me la torne a llegir, perquè trobe que encara no li he tret tot el suc que conté.
  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada