divendres, 13 de desembre del 2013

SANTA LLÚCIA, EL DARRER TRETZE, DE L'ANY DOS MIL TRETZE




La capsa dels fils de cosir amb un coixi d'agulles que vaig comprar-me l'any passat  en la fira de la mel d'Ayora.
Quan aquest mati m'he llevat, la primera cosa que he fet ha sigut guaitar el dia per la finestra, més que res per saber com acarar el nou dia. Encara no són les set del matí, el cel ha perdut la foscor de la nit i la serralada del llevant perfila unes formes ondulants fins on la vista em deixa mirar. La penombra del carrer i de la casa – els primers minuts vaig a les fosques fins que m'espavile- no em permet comprovar el que el termòmetre m'ha assenyalat quan l'he consultat, de tres a quatre sota zero. Quin fred! Quina sorpresa trobaré quan clarege el dia?. He mirat de nou el rellotge, però no per comprovar l'hora, sinó per veure en quin dia estic. Hui, és divendres, tretze de desembre de dos mil tretze. L'últim tretze de l'any, i a més, hui, és santa Llúcia, patrona dels cecs i també de totes les treballadores de l'art de l'agulla. Tot seguit m'han vingut al cap alguns refranys que he sentit dir a la gent, amb tot per cerciorar-me de la meua subtil memòria he anat a consultar El costumari català de J. Amades que de tant en tant, en dies assenyalats, com el de hui, em fa goig de repassar,

Per santa Llúcia,

s'escurça la nit i s'allarga el dia.

O aquest altre també molt conegut, encara que més la primera part que no la segona,

Per santa Llúcia,

creix el dia

un pas de puça;

no creix

ni disminueix,

fins que el nen Jesús

no creix.

Tot i que el que més m'ha agradat ha sigut aquest, perquè al cap i a la fi, afegeix un altre tretze a la llista dels meus tretzes de l'any.

De santa Llúcia a Nadal,

tretze dies per igual.

Doncs, a punt de començar amb els preparatius dels Nadals, una de les coses que tinc pendents, com tots els anys, fer pastissets de moniato. Se'm fa la boca aigua només de pensar-ho.


Només de veure'ls ja fan ganes de menjar-se'ls. Els hauré de fer.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada