Com que el que s'escriu en els llibres de
festes de la majoria dels pobles no arriba al gran públic, de tant en tant
m'agrada deixar constància d'algun dels escrits ací, al blog. Per això,
enguany, a més d'haver posat com a entrada destacada un altre dels meus escrits,
en record de qui ens va deixar fa uns mesos, vull fer-vos partícips d'una
conversa-entrevista que vaig tindre el plaer de fer que ha aparegut publicada els darrers dies d'aquest agost en què s'han celebrat les festes patronals.
Imma Mateu Fortuño:
de la flauta travessera a la batuta
Un any més, des d'aquest raconet que és la publicació del
llibre de Festes del Ràfol, ens fa goig presentar algunes de les
particularitats d'un personatge que, tot i no ser veí, des de fa poc més d'un
any forma part d'un dels col·lectius que més animen el poble com és la banda de
música. Doncs sí, ho heu endevinat, es tracta d'Imma Mateu Fortuño, l'actual
Directora de la Societat Musical de Ràfol de Salem que des del 2016 ja forma
part d'una porció d'història del poble.
De quin poble és vostè?
Vaig nàixer en Xàtiva, però sóc de Benigànim.
Com va arribar a la música?
Mon pare tocava en la banda de Benigànim, i això va ser
decisiu per apuntar-me. A casa, en certa manera, es vivia l'ambient musical.
Quin instrument toca?
Als sis anys vaig començar amb el mateix instrument que
mon pare: el saxo alt. Als pocs anys em vaig cansar —estava enjogassada,
l'edat, ja saps...— m'ho vaig deixar. Al
cap de tres o quatre anys, la banda de Benigànim es va partir, com que feia
falta gent, em van proposar si volia apuntar-me de nou. No m'ho vaig pensar i
vaig tornar, però encara que seguisc tocant el saxo alt, als 13 anys comence
els estudis amb la flauta travessera en el Conservatori Superior de Música
«Joaquin Rodrigo» de València, on vaig acabar-los. Aleshores com que sempre
m'ha agradat molt cantar, també vaig començar estudis de cant. Ara bé, això no ho
vaig acabar. Va tindre la culpa una cabuderia meua. En l'últim curs, em vaig
enfadar amb la professora de cant, s'havia entestat en què jo era soprano, i em
va voler preparar per a examinar-me en aquesta tessitura, jo sabia perfectament
que era mezzosoprano. Li vaig dir que m'estimava més que em suspenguera que fer
una cosa que sabia que no em corresponia. I així va quedar la cosa... (em mira
amb cara seriosa) que només tinc el grau elemental de cant. Ah! i també he fet
estudis de jazz. És que la musica és la meua passió —afirma contundent—.
Als 23 anys ja havia acabat la carrera. Això era el 1992.
Jo vaig estudiar en l'antic Pla d'estudis, del 66, els qui estudiàvem música
podíem acabar molt joves. Actualment, els plans d'estudis musicals han canviat.
Com deia, quan vaig acabar em va eixir feina en un institut de Catalunya i me'n
vaig anar.
Feia classes de flauta, a
l'institut?
No, en Catalunya, on vaig estar quatre anys, vaig fer
classes de música. Allí, el que vaig fer va ser experiència. Vaig estar en tres
o quatre poblacions: Lleida, Tàrrega, Artesa de Segre i Ulldecona. Finalment,
em van cridar d'una bossa de treball, des d'ací del País Valencià, i me'n vaig
tornar. En realitat classes de flauta, només n'he donat en la meua banda, la
Societat musical «La tropical» de Benigànim, des dels 18 anys fins als 30, i en
el Conservatori «Mestre Vert» de Carcaixent, només un any.
I ara en quin lloc dóna classes?
Actualment estic treballant en el Conservatori
Professional de Música «Josep Climent» d'Oliva com a professora de cor.
Quina o quines assignatures
imparteix?
La meua assignatura és orquestra, banda i cor.
En què consisteix l'assignatura? Ens
en pot fer cinc cèntims?
Ja ho crec —ens diu, amb un somriure—. A més de les
classes individuals que l’alumnat rep depenent del seu instrument. En el Pla
d'estudis actuals hi ha classes de llenguatge musical, cor, banda, orquestra,
harmonia, cambra, etc: les anomenades classes col·lectives. La meua
assignatura, al grau professional, és de dos hores setmanals, els xiquets venen
a gaudir de la música amb els concerts, però també fan nous amics i s'ho passen
molt bé. És una assignatura que no requereix massa estudi, i és molt amena.
Sempre ha donat aquestes
assignatures?
Quan vaig tornar cap ací, va ser perquè m'havien cridat
d'una bossa de treball de conjunt instrumental i conjunt coral, aleshores vaig
tindre l'oportunitat de triar, fer classes en instituts o en conservatoris. Si
haguera triat institut, ara mateix, podria haver estat ací, en Benigànim, però
una intuïció em va decantar a triar cap el conservatori. Fa vint anys que done
classes en conservatoris. Des de llavors n'he estat en uns quants: Catarroja,
Ontinyent, Carcaixent, Elda, Oliva.
Li agrada la seua feina?
(em mira i somriu. És una llàstima que els lectors no
puguen veure la cara que fa quan li faig aquesta pregunta)
No saps com....m’encanta.
Era la primera vegada que es
presentava per ocupar una plaça de directora de banda o ja ha estat en altres
bandes?
Mira, com passa a molta gent i jo no sóc una excepció.
Vaig passar una època en què estava molt ocupada, fent moltes coses. Si no
recorde malament, des del 1997 fins ara encara no he parat i done moltes
gràcies. Per un costat, he dirigit les
bandes, cors i orquestres dels conservatoris on he estat: Catarroja,
Carcaixent, Ontinyent, Elda i, actualment, Oliva. Per un altre he anat fent més
coses, aixna de les primeres bandes que vaig dirigir va ser la de la Societat
Musical de Benicolet, on vaig estar durant quatre anys. També he estat
directora convidada tant de bandes com d'orquestres: Benigànim, La Canyada,
Beniatjar, l'Ateneu de Cullera, Ciudad de Torrevieja, etc. Pel que fa a cors, vaig portar durant molts
anys el cor juvenil de la Societat Musical «La tropical», més endavant vaig
estar quatre anys en el cor de Castelló de Rugat, i com a convidada en cors,
per exemple en el de Benigànim.
Com veus
activitat a mansalva, fins que vaig tindre un toc d'atenció, la salut,
aleshores em vaig aturar una miqueta; durant uns anys em vaig dedicar només a
la docència. Però passat un temps, ara, farà tres anys, em feia goig tornar a
fer més coses i vaig començar a tirar currículums. Fa poc més d'un any que sóc
titular de la banda de la Societat Musical de Ràfol de Salem, i des d'aquest
mes de maig ho sóc també de la banda Fomento Musical de Navarrés i estic molt
contenta d'aquesta nova etapa.
Ha compaginat bé la carrera
professional i la maternitat?
Doncs, sí. Ho he portat molt bé, i això que vaig tindre
bessonada. Ja tenen quinze anys. Quan més problemes vaig tindre va ser quan
tenien quatre o cinc anys, que és quan vaig deixar de fer activitats extres a
la meua docència. Tret d'això tot m'ha anat molt bé.
En quin moment es decanta cap a la
direcció?
La veritat es que en va vindre d’una manera inesperada,
de menuda pensava en ser flautista o cantant, no directora, però al cridar-me
per a donar classes de conjunt instrumental, és quan vaig començar a entrar
dins del món de la direcció, i mira, en vaig enamorar.
M'agrada eixe món, que vols que et
diga. En 1997 vaig començar els estudis de direcció d'orquestra amb Norman Milanés i Miquel
Rodrigo, i direcció de cors en
el conservatori Superior de música de València amb Eduardo Cifre. Finalment, el 2005 vaig obtindre el títol de
direcció d'orquestra per la «Associat ed Borrad of the Royal School of Music»
de Londres. També he realitzat diferents cursos de direcció amb José Miguel Rodillal, Jesús
López Cobos, Jan Cober, Diego Ramon i Lluch, José
Rafael Pascual Vilaplana i Georges
Pehlivanian. Actualment estic treballant
perfeccionament de direcció de banda i orquestra amb el mestre Rafael Sanz.
L'estiu passat, vaig ser seleccionada
en el curs de direcció de bandes que es realitza per la Berklee College Of Music impartit per Rafa Sanz.
Ha tingut algun problema pel fet de
ser dona directora?
Algun que altre, ja ho crec, i, encara n'hi ha, de
problemes, i molts tabús, per a que les dones entren en el món de la direcció o
de la composició al igual que ho fa un home. No és que m'hagen tractat mal, sinó
que no m'han fet cas, en poques paraules, m'han «ningunejat».Tinc bastants
anècdotes que contar, algunes gracioses,
encara que quan em passaven no m'ho pareixia. Ara mateix la cosa ha canviat un
poc, encara que continuem sent poques dones en el món de la direcció, hi ha
assumit que una dona pot fer el mateix que un home, ja que la música no té sexe,
no és ni masculina ni femenina, es tracta simplement de dirigir. Altra cosa és
que les dones quan fem una activitat que se n'ix de la norma, com és el fet de
dirigir, volen, o volem, ser perfectes. I en aquest món ha d'haver de tot. La
gent corrent també existeix. Està clar que quan et presentes per a certs
treballs se li demana més a una dona que a un home. Però jo crec que les dones
sempre aspirem a la perfecció, i això ens fa sentir-nos que no arribem. I, ja
ho crec que arribem, i tant que si! (això ho diu amb una convicció que
emociona)
És un món d'homes o ja tenen cabuda
homes i dones?
La veritat és que directores de bandes, ací al País
Valencià, som molt poques dones. Si no vaig errada diria que en som cinc o sis.
Si lliges la premsa, enguany ha sigut noticia que una dona, Beatriz Fernández,
ha dirigit per primera vegada el pasdoble que dóna l'entrada a les Falles de
València. Altra cosa són les orquestres que n'hi haja alguna més, però tampoc
es poden tirar campanes al vol. Continua sent un món d’homes i com vas pujant
cap amunt més encara. I sinó veges quantes directores titulars hi ha a Espanya
en les bandes municipals? O quantes dones són titulars en bandes del País
Valencià, sobretot, de les anomenades grans? I al món de les orquestres passa
un altre tant.
Quines coses ha fet enguany?
El 2016 vaig dirigir la banda de dones de la FSMCV (Federació de bandes
de la
Comunitat Valenciana), concert
que es va celebrar en Alacant.
En octubre del 2016 vaig representar
la Federació com a jurat de bandes en el Certamen Corbandas que es realitza en Paipa (Colòmbia)
Es troba còmoda dirigint bandes o li
agradaria ser directora d'orquestra?
Em dóna igual dirigir cor, banda u orquestra, la tècnica
és la mateixa, el que passa és que com jo m’he criat en banda i cor, per mi, em
resulta més còmode. Però és igual.
I no podíem obviar la vessant del
cant? (Ui!... se li encenen els ullets) com va el cant? Va o no va?
Doncs, que continua agradant-me molt cantar, i a més de
dirigir un cor quan es presenta, també cante. Sense anar més lluny, el passat
mes de setembre vaig signar amb la discogràfica Contrasenya Rècords, per a
editar el meu nou disc titulat Que
tinguem sort, on versione temes del cantautor Lluís Llach, amb el ple
consentiment del mateix cantant. D'aquest treball ja hi ha llançats quatre
temes que es poden escoltar en la següent direcció:
https://youtu.be/td_5C78KCFs.
(Només dir-los a tots els que lligen aquesta entrevista
que estan convidats a escoltar aquestes gravacions, de segur que els agradaran
com m'han agradat a mi)
Per acabar, com es veu en el futur?
Jo mai no pense en el futur. Per mi és el present. Jo sóc
del present, del ara, del que estic fent ara: donar classes de cor al
conservatori d’Oliva, dirigir la banda del Ràfol i la de Navarrés.
Quan li vam demanar l'entrevista, poc podíem sospitar que
aquesta dona, d'aspecte menut i fràgil, ens anava a infondre durant la conversa
la mateixa empatia que la que transmet als músics en els concerts i als
espectadors que estem al pati de butaques.
Doncs, moltíssimes gràcies per aquesta estona de grata
conversa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada