Mireu quin color més delicat. |
Aquestos
dies, tot i no haver escrit ninguna entrada al bloc, he anat mirant
que la majoria de les visites anaven adreçades a les entrades que
tenien a veure amb la flor del crisantem. Enguany, el meus crisantems
han patit alguns contratemps: el primer de tots, aquella calorada de
primers d'abril que els va agafar tendres com l'aigua després d'un
març fresquet que no els va deixar acabar de brotar amb el vigor que
calia, i me'ls va assecar. De seguida que vaig poder els vaig
reposar, però, no van acabar ací les calamitats, si se'n pot dir
així per a referir-se a les plantes i no a les persones. A mitjans
de juliol una pedregada va fer alguns estralls, les pedres no van ser
molt espesses, però el suficient perquè fes bastant mal allà on
tocaven, semblaven ous estrellats, ni que dir del cotxe que estava al
carrer, cada cudol quedarà en el record fins que dure la vida del
vehicle; però no acaben ací tots els infortunis dels crisantems:
ara i adés ha hagut aiguats i ventades furioses que han deixat aigua
en uns llocs més que en altres. De fet quan fa unes setmanes mirava
per la finestra des del Ràfol vaig clissar cap al ponent uns núvols
esgarrifosos que no presagiaven res de bo allà per on passaren, no
vaig tardar en saber que una d'aquelles masses nuvoloses m'havien de
tocar ben a prop, en arribar, ja fosc, a la casa d'Aiora, ens va
sorprendre una estranya blancor que ens rebia enlluernadora, vam
dirigir els llums del cotxe juntament amb els de la casa per
enllumenar tota la parcel·la, arrambats pels racons hi havia vora
quatre dits de granissol de la mida d'un cigró com si haguera nevat
– el pluviòmetre va mesurar huitanta litres-.
La primera pedregada del juliol i la segona granissada del setembre |
Però clar, no va
ser fins el dia següent que vaig comprovar l'abast de la granissada:
això és, de la banda de ponent girant cap a mestral, tot picat, els
arbres sense fulla, els perellons, les olives més en terra que a
dalt i les que s'havien salvat, ben picades com les plantes crasses,
trabucades amb mil forats, i els meus estimats crisantems, que havien
iniciat la singladura de la flor amb multitud d'incipients botons,
fets miques. Però, no tot ha sigut catastròfic com he anat
explicant. Després d'algunes setmanes absent de casa per motius
familiars, he de confessar que m'ha fet molt de goig veure com són
d'agraïdes les plantes, en aquest cas els crisantems, tant malmesos
com havien quedat, encara han tingut esma de fer una floració ben
abundant, que gràcies al bon temps de què gaudim darrerament
tindrem flors per gaudir-ne fins que es marcisquen; i quan dic bon
temps significa que les nits són prou fresques i humides i els dies,
tot i ser assolellats, no deixen pujar massa el termòmetre, que no
passa dels 22 o 23 graus.
N'hi ha de tants colors que no saps on triar |
Però
mentrestant els meus crisantems seguien el seu cicle vital en Aiora,
jo em passejava pels carrers de l'Alcoi actual que aquestos dies
inundava el mercat floral en vistes als cementeris. Potser va ser la
recança de no veure la transformació que anaven tenint els meus
crisantems que em va dur a explorar les possibilitats del mot en
Internet en un munt d'entrades; i així vaig trobar un preciós
article de Gabriel Janer Manila escrit fa un parell d'anys, que posa
en relació l'exquisidesa i la cura que un home tenia en el cultiu
d'aquesta planta amb un exemple molt senzill que permet fins i tot
aprendre el seu conreu com si es tractara d'una classe de jardineria
que Janer relaciona amb els records d'infantesa, units, com no, a les
dates en què la nostra cultura relaciona aquesta planta amb la mort.
Com sempre Internet és un pou de coneixements i en aquests cas a mi
m'ha servit per aprendre un poc més d'aquesta planta que com els
violers dels quals ja n'he parlat anteriorment em tenen il·lusionada.
Però, hi ha un punt que m'ha deixat bocabadada de l'autor de
l'article, qui havent llegit els versos que poetes com Ibn Khafaja, bellament traduïts per Josep Piera, o Pau Riba han dedicat a
aquesta flor, s'atrevisc a plantejar un altre supòsit
«Però
quin és el secret tan amagat?» diu Janer
Sí,
potser el crisantem és una estranya flor en boca de Ibn
Khafaja, o la cançó de Pau Riba, que
parla d'un secret al voltant del
crisantem guardat per dues fileres de
guerrers. El cantant es dirigeix a la flor només per dir-li: "Fes-me
llarg el temps / de la infantesa..."
El
crisantem de Pau Riba
perseguint
el cor astral -centre del buit-
per l'espai inviolat del cel anterior
vaig travessar la gorja obscura
fins a la terra dels difunts progenitors
allí vaig veure un castell groc -tot nu-
alçar el seu port majestuós
damunt set-centes cúpules purpúries
d'una màgica ciutat de jade lluminós
i allí em fou dat -per ser narcís- donar un cop d'ull
dins el sagrari d'una subterrània seu
on dues files dels guerrers més invençuts
són els custodis del secret del crisantem
la clau del qual -segons m'han dit- té la virtut
de fer que l'home ja envellit torni a ser un nen
si l'esperit sap fer renéixer -net i pur-
de la matèria etèria del seu cos etern
oh, crisantem, crisantem
flor de l'or i la puresa-
fes-me llarg el temps
de la infantesa
(que és un temps d'auge físic i de plena salut)
ah, crisantem, crisantem
flor de l'àuria perfecció-
fes-me curt l'espai
de roma a amor
(que és un tret d'aires místics i d'alades virtuts)
oh, crisantem, crisantem
-flor de l'or i la puresa-
fes-me llarg el temps
de la infantesa
(que és un temps d'auge físic i de plena salut)
ah, crisantem, crisantem
-flor de l'àuria perfecció-
fes-me curt l'espai
de roma a amor
(que de tu les abelles i els sants en fan mel
d'eternal joventut)
per l'espai inviolat del cel anterior
vaig travessar la gorja obscura
fins a la terra dels difunts progenitors
allí vaig veure un castell groc -tot nu-
alçar el seu port majestuós
damunt set-centes cúpules purpúries
d'una màgica ciutat de jade lluminós
i allí em fou dat -per ser narcís- donar un cop d'ull
dins el sagrari d'una subterrània seu
on dues files dels guerrers més invençuts
són els custodis del secret del crisantem
la clau del qual -segons m'han dit- té la virtut
de fer que l'home ja envellit torni a ser un nen
si l'esperit sap fer renéixer -net i pur-
de la matèria etèria del seu cos etern
oh, crisantem, crisantem
flor de l'or i la puresa-
fes-me llarg el temps
de la infantesa
(que és un temps d'auge físic i de plena salut)
ah, crisantem, crisantem
flor de l'àuria perfecció-
fes-me curt l'espai
de roma a amor
(que és un tret d'aires místics i d'alades virtuts)
oh, crisantem, crisantem
-flor de l'or i la puresa-
fes-me llarg el temps
de la infantesa
(que és un temps d'auge físic i de plena salut)
ah, crisantem, crisantem
-flor de l'àuria perfecció-
fes-me curt l'espai
de roma a amor
(que de tu les abelles i els sants en fan mel
d'eternal joventut)
Però, continua Janer «Sovint,
emperò, assimilam els crisantems a l'experiència de la mort. Som a
novembre i els cementiris se n'omplen. Hi ha qui parla de la bellesa
freda dels crisantems. Hi ha qui diu que fan olor de tomba. Però és
el sol que es concreta en cada flor oberta. Un pessic de sol damunt
cada pètal»
No direu que no trobeu preciosa la idea que exposa Janer quan ens diu que és el
sol que es concreta en cada flor oberta la
que li dóna aquesta bellesa a la flor, des de llavors que me les mire les flors amb altres ulls. Finalment acaba reblant el clau, espolsa per sobre aquest «pessic
de sol damunt cada pètal». He quedat
estranyament encaterinada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada